|
From: Виталий Олейник
проспект Аношкина 68-49
г.Днепродзержинск
Днепропетровская обл.
51934 Украина
===================================================
Здравствуйте, уважаемый Сергей Шипов!
На сайте http://www.frankfurtwest.de/ChessClassic/cc03/e/ ознакомился с ходом финальных соревнований Chess960 World Championship 2003 года в г.Майнце между П.Леко и П.Свидлером.
Какое же было мое удивление, когда я узнал, что у гроссмейстеров (!) возникли
ПРОБЛЕМЫ с рокировкой.
( Day 1: Quiet start in Chess960 match
Peter Leko and Peter Svidler started their first day of the World Championship Match Chess960 with two draws. Svidler after the game:” We could not entertain the people that much today, but there were some funny moments in the first game, because we were not sure how to castle in a certain position. We asked the arbiter after the game and he showed us how to do it. But I will promise you: we will learn!” )
Занялся поиском в интернете ПРАВИЛ ИГРЫ в Chess960.
На сайте http://bobbyfisher.net нашел RULES OF FISCHERANDOM CHESS. ( В формате
PDF этот файл занимает около 1 Мб памяти ).
Перевел ПРАВИЛА на русский язык ( совсем немного изменив текст ).
Теперь ПРАВИЛА для игры в Случайные Шахматы Фишера у меня есть… Может быть
они интересуют еще кого-нибудь ( Всего – то 75 Кб дискового пространства ).
P.S. А рокироваться в Chess960 совсем просто ( единственное отличие от обычных шахмат – Нельзя делать рокировку, если ЛАДЬЯ сразу же после рокировки “делает”
шах КОРОЛЮ противника ). А после рокировки – КОРОЛЬ и ЛАДЬЯ занимают
те же ( !!! ) поля, что и после рокировки в “обычных” шахматах.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RULES OF FISCHERANDOM CHESS
A little known and long-discarded offshoot of Classical Chess is the realm of socalled “Randomized Chess” in its various forms.
Fischerandom Chess (hereinafter referred to as “F.R.Chess”) stands for Bobby Fischer’s new and improved version of “Randomized Chess”.
F.R.Chess uses algebraic notation exclusively.
At the start of every game of F.R.Chess, both players’ Pawns are set up exactly as they are at the start of every game of Classical Chess.
In F.R.Chess, just before the start of every game, both players’ pieces on their respective back rows receive an identical random shuffle using the Fischerandom Chess Computerized Shuffler, which is programmed to set up the pieces in any combination, with the provisos that one Rook has to be to the left and one Rook has to be to the right of the King, and one Bishop has to be on a light-colored square and one Bishop has to be on a dark-colored square. White and Black have identical positions. From behind their respective Pawns the opponents’ pieces are facing each other directly, symmetrically. Thus for example, if the shuffler places White’s back row pieces in the following position: Ra1, Bb1, Kc1, Nd1, Be1, Nf1, Rg1, Qh1, it will place Black’s back row pieces in the following position: Ra8, Bb8, Kc8, Nd8, Be8, Nf8, Rg8, Qh8.
In F.R.Chess there are 960 possible starting positions, the Classical Chess starting position and 959 other starting positions.
Of necessity, in F.R.Chess the castling rule is somewhat modified and broadened to allow for the possibility of each player castling either on or into his or her left side or on or into his or her right side of the board from all of these 960 starting positions.
Please note the following points:
a)In F.R.Chess, depending on the pre-castling position of the castling King and Rook, the castling maneuver is performed by one of these four methods:
1.By on one turn making one move with the King, and making one move with the Rook
( “double-move” castling).
2.By transposing the position of the King and the Rook (“transposition” castling).
3.By making only one move – with the King (“King-move-only” castling).
4. By making only one move – with the Rook (“Rook-move-only” castling).
Clarification: In F.R.Chess, whether you “double-move” castle, “transposition” castle,”King-move-only” castle, or “Rook-move-only”castle, in all cases always both the King and the Rook jointly are deemed to be castling, and have castled.
b) In F.R.Chess, when “double-move” castling, if the King is standing on the square the Rook will occupy naturally you must move the King first and then the Rook; if the Rook is standing on the square the King will occupy naturally you must move the Rook first and then the King; otherwise whether you move the King first and then the Rook, or the Rook first and then the King is strictly your choice.
c) In F.R.Chess, when “double-move” castling either the King jumps over the Rook or else the Rook jumps over the King.
d) In F.R.Chess ,when “King-move-only” castling the King always jumps over the Rook.
e) In F.R.Chess, when “Rook-move-only” castling the Rook always jumps over the King.
f) “a”-side castling (0-0-0), and “h”-side castling (0-0) are the F.R.Chess equivalents of Queen-side or long castling (0-0-0), and King-side or short castling (0-0) respectively, of Classical Chess.
g) In F.R.Chess:
1. White’s “a”-side castling (0-0-0) is performed with the hitherto unmoved White King and the hitherto unmoved Rook standing to its left. After White’s “a”-side castling (0-0-0) the White King stands on c1 and the aforementioned Rook stands on d1.
Black’s “a”-side castling ( … 0-0-0) is performed with the hitherto unmoved Black King and the hitherto unmoved Rook standing to its right. After Black’s
“a”-side castling ( … 0-0-0) the Black King stands on c8 and the aforementioned Rook stands on d8.
2. White’s “h”-side castling (0-0) is performed with the hitherto unmoved White King and the hitherto unmoved Rook standing to its right. After White’s “h”-side castling (0-0) the White King stands on g1 and the aforementioned Rook stands on f1.
Black’s “h”-side castling ( … 0-0) is performed with the hitherto unmoved Black King and the hitherto unmoved Rook standing to its left. After Black’s
“h”-side castling ( … 0-0) the Black King stands on g8 and the aforementioned Rook stands on f8.
h) When castling In F.R.Chess, you are not allowed to make any capture(s).
i) When castling In F.R.Chess, no other piece(s), yours or your opponent’s, are allowed to stand between the castling King and Rook.
j) In F.R.Chess, when in chek, you are not allowed to castle. Or, put another way:
In F.R.Chess you are not allowed to castle “out” of check.
k) In F.R.Chess you are not allowed to castle into check.
l) When castling In F.R.Chess, your King is not allowed to move through check, or shall we say any “checked” square ( same thing ), nor is your King allowed to jump over your own Rook if and when said Rook stands on a “ checked “ square. ( A “ checked “ square is a square that is attacked by one or more of your opponent’s pieces.)
m) In F.R.Chess, after completing your first move of “double-move” castling it is quite possible and not at all illegal for your opponent to be in a position where, were it your opponent’s move,your opponent would be in stalemate, check, or checkmate.
Should after completing your first move of “double-move” castling one of these three aforementioned situations exist you are to ignore it and make your prescribed second move of “double-move” castling.
n) Exception: In F.R.Chess, when your first move of “double-move” castling, or at least what could become your first move of “double-move” castling, also constitutes a completely standard non-castling King or Rook move, the choice of whether to proceed with your second move of “double-move” castling or to consider your move as an already completed non-castling move is yours to make. You signify your choice for the former by first making your second move of “double-move” castling and then pushing the appropriate button on the chess clock, you signify your choice for the latter simply by pushing the appropriate button on the chess clock.
o) Suggestion: When playing a friendly game of F.R.Chess without benefit of a chess clock, to avoid any possible confusion or disputes, it might sometimes be a good idea to announce to your opponent just before you castle, “ I’m now going to castle”.
p) In F.R.Chess:
1. Once the White King has moved, White is not allowed to castle for the rest of the game. Once the Black King has moved, Black is not allowed to castle for the rest of the game.
2. Once the heretofore unmoved Rook standing to the left of the unmoved White King has moved, White is not allowed to “a”-side castle (0-0-0) for the rest of the game. Once the heretofore unmoved Rook standing to the right of the unmoved Black King has moved, Black is not allowed to “a”-side castle ( … 0-0-0) for the rest of the game.
3. Once the heretofore unmoved Rook standing to the right of the unmoved White King has moved, White is not allowed to “h”-side castle (0-0) for the rest of the game. Once the heretofore unmoved Rook standing to the left of the unmoved Black King has moved, Black is not allowed to “h”-side castle ( … 0-0) for the rest of the game.
4. Any appearances to the contrary notwithstanding, you are not considered to be castled or to have castled unless you yourself have actually castled, i.e. performed the castling maneuver, in other words: If you haven’t castled, you haven’t castled.
5. Once White has castled, White is not allowed to castle again for the rest of the game. Once Black has castled, Black is not allowed to castle again for the rest of the game.
q) Tip: In F.R.Chess, when it is momentarily impossible to “a”-side castle (0-0-0) because of the obstructing position of your other unmoved Rook, or vice versa, when it is momentarily impossible to “h”-side castle (0-0) because of the obstructing position of your other unmoved Rook, do not be confounded. These are frequent occurrences in F.R.Chess. Play proceeds in accordance with the rules in this rulebook.
r) Remark: In F.R.Chess, depending upon the starting position, and how the game develops, it may often occur that in the position produced immediately after “a”-side castling (0-0-0), one, two, or all three of the squares for White a1, b1, and e1 ( for Black a8, b8, and e8 ), and after “h”-side castling (0-0), one or both of the squares for White e1 and h1 ( for Black e8 and h8 ) are not vacant, as they automatically are, for example, in Classical Chess.
s) All the other rules are the same as in Classical Chess.
If you are ever in any doubt about the correct “before” and “after” castling positions in F.R.Chess, please consult the following tables, showing all ( 84 ) possibilities of castling, ( 42 ) for White, and ( 42 ) for Black:
All twenty-one White “Before” and the one “After” position of “a”- side castling ( 0-0-0 ):
Before: Kg1; Rf1, e1, d1, c1, b1 or a1 After: Kc1; Rd1
Before: Kf1; Re1, d1, c1, b1 or a1 After: Kc1; Rd1
Before: Ke1; Rd1, c1, b1 or a1 After: Kc1; Rd1
Before: Kd1; Rc1, b1 or a1 After: Kc1; Rd1
Before: Kc1; Rb1 or a1 After: Kc1; Rd1
Before: Kb1; Ra1 After: Kc1; Rd1
All twenty-one White “Before” and the one “After” position of “h”- side castling ( 0-0 ):
Before: Kb1; Rc1, d1, e1, f1, g1 or h1 After: Kg1; Rf1
Before: Kc1; Rd1, e1, f1, g1 or h1 After: Kg1; Rf1
Before: Kd1; Re1, f1, g1 or h1 After: Kg1; Rf1
Before: Ke1; Rf1, g1 or h1 After: Kg1; Rf1
Before: Kf1; Rg1 or h1 After: Kg1; Rf1
Before: Kg1; Rh1 After: Kg1; Rf1
All twenty-one Black “Before” and the one “After” position of “a”- side castling ( … 0-0-0 ):
Before: Kg8; Rf8, e8, d8, c8, b8 or a8 After: Kc8; Rd8
Before: Kf8; Re8, d8, c8, b8 or a8 After: Kc8; Rd8
Before: Ke8; Rd8, c8, b8 or a8 After: Kc8; Rd8
Before: Kd8; Rc8, b8 or a8 After: Kc8; Rd8
Before: Kc8; Rb8 or a8 After: Kc8; Rd8
Before: Kb8; Ra8 After: Kc8; Rd8
All twenty-one Black “Before” and the one “After” position of “h”- side castling ( .. 0-0 ):
Before: Kb8; Rc8, d8, e8, f8, g8 or h8 After: Kg8; Rf8
Before: Kc8; Rd8, e8, f8, g8 or h8 After: Kg8; Rf8
Before: Kd8; Re8, f8, g8 or h8 After: Kg8; Rf8
Before: Ke8; Rf8, g8 or h8 After: Kg8; Rf8
Before: Kf8; Rg8 or h8 After: Kg8; Rf8
Before: Kg8; Rh8 After: Kg8; Rf8
Случайные Шахматы Фишера
Существуют различные варианты “шахмат”, в которых и набор фигур другой, и стоят фигуры не там, и ходят фигуры по-другому, да и сама доска отличается от доски для игры в “классические” шахматы. Один из таких вариантов - “случайное” расположение классического набора шахматных фигур на “стандартной” ( 64 клетки ) доске перед началом игры.
19-го июня 1996 года в Буэнос-Айресе ( Аргентина ) 11-й чемпион мира по шахматам Бобби Фишер предложил свой вариант “случайного расположения” шахматных фигур перед началом игры и правила игры в них. Этот вариант “ случайных “ шахмат носит его имя (Fischerandom Chess). ”Своими” шахматами Б.Фишер намеревался предотвратить полное теоретическое исследование классических шахмат.
Правила игры в Случайные Шахматы Фишера ( далее в тексте – СШФ ) мало чем отличаются от правил игры в классические шахматы. Основные отличия – в первоначальном расположении шахматных фигур и правилах рокировки.
Запись ходов ведется, как и в классических шахматах ( алгебраическая нотация ).
Пешки в начале игры находятся на тех же позициях, что и в обычных шахматах ( на второй и седьмой горизонталях ).
В СШФ перед началом каждой игры при помощи компьютерной программы “ Fischerandom Chess Computerized Shuffler” производится “Случайная Компьютерная Выборка” начальной позиции.
Для всех “случайных” начальных позиций обязательными являются следующие условия: одна Ладья должна находиться слева от Короля, другая – справа ( Белый Король в начальной позиции не может занимать поле a1 или h1, Черный Король – поле a8 или h8 ), один из Слонов должен стоять на белой клетке ( белопольный Слон ), другой – на черной клетке ( чернопольный Слон ). Белые и черные фигуры имеют строго симметричные стартовые позиции.
Для СШФ возможны 960 различных стартовых позиций ( отсюда другое название для СШФ – Шахматы 960 ( Chess 960 ). Одна из этих 960 позиций – точно такая же, как в классических шахматах.
Правила рокировки в СШФ несколько отличаются от правил рокировки в обычных шахматах. При соблюдении некоторых обязательных условий рокировка возможна как к левому, так и к правому краю доски для всех 960 начальных позиций.
Рассмотрим правила игры в СШФ:
А) Рокировка в СШФ выполняется четырьмя способами:
1. Когда ходит Король и Ладья ( рокировка в два хода ). ПРИМЕЧАНИЕ: как и в классических шахматах.
2. Когда Король и Ладья меняются начальными местами ( позиционная рокировка ). ПРИМЕЧАНИЕ: смотри рокировку в партии Свидлер – Леко ( “Ладья” № 16 за 2003 год, стр.5 ).
3. Когда ходит только Король ( рокировка только Короля ).
4. Когда ходит только Ладья ( рокировка только Ладьи ).
Всего возможны 84 рокировки ( 42 – для Белых и 42 – для Черных фигур ).
Вот все эти рокировки:
21 позиция для Белых фигур “до” и “после” выполнения длинной рокировки ( 0-0-0 )
До: Kороль g1; Ладья f1, e1, d1, c1, b1 или a1 После: Король с1; Ладья d1
До: Kороль f1; Ладья e1, d1, c1, b1 или a1 После: Король с1; Ладья d1
До: Kороль e1; Ладья d1, c1, b1 или a1 После: Король с1; Ладья d1
До: Kороль d1; Ладья c1, b1 или a1 После: Король с1; Ладья d1
До: Kороль c1; Ладья b1 или a1 После: Король с1; Ладья d1
До: Kороль b1; Ладья a1 После: Король с1; Ладья d1
21 позиция для Белых фигур “до” и “после” выполнения короткой рокировки ( 0-0 )
До: Kороль b1; Ладья c1, d1, e1, f1, g1 или h1 После: Король g1; Ладья f1
До: Kороль c1; Ладья d1, e1, f1, g1 или h1 После: Король g1; Ладья f1
До: Kороль d1; Ладья e1, f1, g1 или h1 После: Король g1; Ладья f1
До: Kороль e1; Ладья f1, g1 или h1 После: Король g1; Ладья f1
До: Kороль f1; Ладья g1 или h1 После: Король g1; Ладья f1
До: Kороль g1; Ладья h1 После: Король g1; Ладья f1
21 позиция для Черных фигур “до” и “после” выполнения длинной рокировки ( … 0-0-0 )
До: Kороль g8; Ладья f8, e8, d8, c8, b8 или a8 После: Король с8; Ладья d8
До: Kороль f8; Ладья e8, d8, c8, b8 или a8 После: Король с8; Ладья d8
До: Kороль e8; Ладья d8, c8, b8 или a8 После: Король с8; Ладья d8
До: Kороль d8; Ладья c8, b8 или a8 После: Король с8; Ладья d8
До: Kороль c8; Ладья b8 или a8 После: Король с8; Ладья d8
До: Kороль b8; Ладья a8 После: Король с8; Ладья d8
21 позиция для Черных фигур “до” и “после” выполнения короткой рокировки ( … 0-0 )
До: Kороль b8; Ладья c8, d8, e8, f8, g8 или h8 После: Король g8; Ладья f8
До: Kороль c8; Ладья d8, e8, f8, g8 или h8 После: Король g8; Ладья f8
До: Kороль d8; Ладья e8, f8, g8 или h8 После: Король g8; Ладья f8
До: Kороль e8; Ладья f8, g8 или h8 После: Король g8; Ладья f8
До: Kороль f8; Ладья g8 или h8 После: Король g8; Ладья f8
До: Kороль g8; Ладья h8 После: Король g8; Ладья f8
УТОЧНЕНИЕ: В СШФ во время выполнения рокировки и Король и Ладья ( которая рокируется ) должны иметь право на рокировку.
Б) В СШФ, если Король занимает поле, куда должна переместиться Ладья, Вы сначала делаете ход Королем, а потом ходите Ладьей. Если Ладья занимает поле, куда должен
переместиться Король, то Вы сначала ходите Ладьей, а потом Королем. В СШФ выбор остается за Вами – ходить сначала Королем или Ладьей.
В) Длинная рокировка ( 0-0-0 ) и короткая рокировка ( 0-0 ) в СШФ эквивалентны длинной ( 0-0-0 ) ( на ферзевом фланге ) и короткой ( 0-0 ) ( на королевском фланге ) рокировкам в классических шахматах.
ПРИМЕЧАНИЕ: Как видно из таблицы для всех 84 рокировок в СШФ, и Король и Ладья после рокировки занимают те же поля, что и ПОСЛЕ соответствующей рокировки в классических шахматах.
Г) В СШФ:
1. Когда Белые делают длинную рокировку ( 0-0-0 ) Белая Ладья ( перед рокировкой ) находится слева от Короля. После выполнения длинной рокировки Король занимает поле с1, а Ладья – поле d1.
Когда длинную рокировку ( … 0-0-0 ) делают Черные - Черная Ладья ( перед рокировкой ) находится справа от Короля. После выполнения Черными фигурами длинной рокировки Король занимает поле с8, а Ладья – поле d8.
2. Перед выполнением короткой рокировки ( 0-0 ) Белыми фигурами Ладья Белых находится справа от Короля. После выполнения короткой рокировки Белый Король занимает поле g1, а Ладья – поле f1.
Перед выполнением короткой рокировки ( … 0-0 ) Черными фигурами Ладья Черных находится слева от Короля. После выполнения короткой рокировки Черными фигурами Король занимает поле g8, а Ладья – поле f8.
Д) Во время выполнения рокировки в СШФ взятие фигур противника запрещено.
Е) Во время выполнения рокировки в СШФ клетки между Королем и Ладьей должны быть свободными ( на них не должны стоять ни Ваши фигуры, ни фигуры Вашего оппонента ).
ПРИМЕЧАНИЕ: Во время выполнения рокировки Вы не имеете права перемещать другие свои фигуры ( кроме Короля и Ладьи, которые участвуют в рокировке ).
Например, в случае, когда “До” короткой рокировки ( 0-0 ) Белый Король стоит на g1, а Ладья на h1 ( рокировка только Ладьи ), поле f1 должно быть свободно от Вашей фигуры ( и от фигуры противника – смотри пункт Д) этих правил ).
Ж) Если объявлен “шах” – Вы не имеете права в СШФ делать рокировку. Другими словами – Вы не имеете права делать рокировку ”из-под” шаха.
З) В СШФ Вы не имеете права делать рокировку, если Ладья, которая участвует в рокировке, сразу же после выполнения рокировки “делает” шах королю оппонента.
И) В СШФ Вы не имеете права производить рокировку, если во время рокировки Король “проходит” поля, которые атакованы фигурой ( или фигурами ) оппонента или Ладья, черех которую перепрыгивает Король, находится “под боем”.
К) УТОЧНЕНИЕ: Кнопку шахматных часов Вы нажимаете только тогда, когда рокировка “в два хода” полностью завершена ( а не после первого хода Королем во время выполнения рокировки ).
Л) СОВЕТ: Когда два партнера играют в СШФ без шахматных часов, чтобы не возникало недоразумений или конфликтов, перед выполнением рокировки нужно предупредить своего партнера словами: “Сейчас я буду делать рокировку” или ”Рокируюсь!”
М) В СШФ рокировка возможна только с Ладьей, которая перед рокировкой не делала в партии ни одного хода. Если хотя бы один ход сделал в партии один из Королей, то этот Король в дальнейшем участвовать в рокировке не может ( для него рокировка исключена, даже если он, по ходу игры, вернется на поле, которое занимал перед началом игры ).
Н) ПОДСКАЗКА: Если Вы сделали ход одной из Ладей, то у Вас остается возможность произвести рокировку с другой Ладьей, которая еще не сделала по ходу игры ни одного хода.
О) В СШФ каждый из соперников имеет право произвести только одну рокировку по ходу игры.
ВСЕ ОСТАЛЬНЫЕ ПРАВИЛА В СШФ ТАКИЕ ЖЕ, КАК И В КЛАССИЧЕСКИХ ШАХМАТАХ.
ПОСЛЕСЛОВИЕ. Вот такие “шахматы” придумал Роберт Джеймс Фишер. И если у Вас возникло желание в них сыграть, а компьютерной программы “Случайный Выбор Начальной Позиции” у Вас нет ( да и компьютер есть, но только “у соседа” ), то легко эту программу заменить другим случайным розыгрышем начальной позиции. Для этого нужно приготовить немного карточек с таким набором надписей на одной из сторон: a1, b1, c1, d1, e1, f1, g1, h1, Король, Ферзь, Ладья, Слон, Конь. Когда будет “разыграна” позиция для Белых фигур (которая удовлетворяет правилам расстановки стартовой позиции для игры в СШФ ), фигуры Черных займут строго симметричные позиции ( т.е. Если Король Белых “окажется” на поле e1, то Король Черных займет поле e8 и т.д. ).
Вот пример одного из таких “розыгрышей”: Сначала разыгрывается позиция Короля ( в розыгрыше участвуют 6 карточек - b1, c1, d1, e1, f1, g1. Потом разыгрывается позиция Ладьи, которая стоит слева от Короля ( участвуют карточки с полями слева от Короля ). Потом позиция Ладьи, которая стоит справа от Короля. Для розыгрыша стартовой позиции белопольного Слона участвуют карточки b1, d1, f1, h1 свободные от фигур. Таким же образом разыгрывается позиция чернопольного Слона. Оставшиеся три свободные от фигур поля разыгрываются между Ферзем и двумя Конями.
--------------------------------
С уважением! Виталий
|
|